اهمیت لوگو در کسب و کار

چرا لوگو اهمیت دارد؟ چون توجه را به خود جلب می کند، اولین تاثیر قوی را در ذهن مشتریان شما ایجاد می کند، پایه و اساس هویت و برند شماست، به یاد ماندنی است، شما را از رقبای خود متمایز می کند، وفاداری به برند را تقویت می کند و مورد انتظار مخاطبان است.

بیایید نگاهی عمیق تر به اهمیت لوگو در کسب و کار بیندازیم.

اهمیت لوگو در کسب و کار

 لوگو علاوه بر اینکه زیبا به نظر می‌رسد عملکرد مهمی نیز دارد. شاید عملکرد اساسی لوگو این باشد که کمک می‌کند مخاطب، شما را از سایر کسب‌وکارها تمیز داده و بشناسد. 

این موضوع خصوصا زمانی که شما رقبای زیادی دارید اهمیت پیدا می‌کند. قبل از اینکه بخواهید لوگویی انتخاب کنید باید در خصوص اینکه رقبایتان چطور به نظر می‌رسند تحقیق کرده و پس از آن موقعیت خود را تعیین کنید. البته نباید این نشان تجاری آنقدر غیرمعمول باشد که مشتری متوجه آن نشود.

لوگو، اطلاعاتی کلیدی برای معرفی کسب‌وکارتان به مشتری می‌دهد و می‌تواند صنعتی که در آن فعالیت دارید، خدمتی که ارائه می‌کنید، جمعیت هدف و ارزش‌های برندتان را به یکدیگر ارتباط دهد. به عنوان مثال یک شرکت می‌تواند از رنگ خاصی در لوگویش برای نشان دادن حمایتش از محیط زیست استفاده کند. همینطور می‌تواند با یک فونت شیک، لوکس بودن برندش را برجسته سازد.

لوگو باعث شناخت یک برند شده و برای مخاطب تأثیری بصری ایجاد می‌کند. به این صورت که وقتی مشتری، لوگویتان را می‌بیند در ذهنش نقش می‌بندید و در آینده با دیدن این نشان، شما را به خاطر می‌آورد. پس لوگو نقش مهمی در ایجاد هویت برند شما ایفا می‌کند.

 لوگو به عنوان ابزار استراتژیک کسب‌وکار به شرکت اجازه می‌دهد که خودش را در جهان پهناوری که زندگی می‌کنیم، معرفی کند. البته که لوگو همچنان می‌تواند زیبا هم باشد اما زیبایی فاکتور دوم در طراحی لوگو است و شناساندن برند در اولویت بالاتری قرار دارد.

طراحان اغلب تلاش می‌کنند که مفاهیم و معانی متعددی را در طراحی لوگو بگنجانند، اما نیازی به این کار نیست. تمرکز اصلی باید روی شناسایی لوگو باشد. هر معنا و ارتباطی در گذر زمان و بر اثر تعامل با مخاطب ایجاد می‌شود.

 یک لوگوی جدید شبیه به یک کشتی خالی است و از روز اول معنای خاصی برای بینندگان نداشته است؛ حتی اگر مفاهیم و معانی ویژه‌ای را عامدانه به آن افزوده باشند. با گذر زمان، در خلال بازاریابی مداوم و تعامل مشتریان با برند، معنا در ذهن مخاطب ایجاد می‌شود.

اهمیت لوگو در کسب و کار

توجه را به خود جلب می کند

یک لوگو می تواند به سرعت توجه بینندگان را به خود جلب کند و ارزش های اصلی یک شرکت را به روشی جالب به اشتراک بگذارد. این بازه توجه کوتاه، چیزی است که باعث می شود مصرف کنندگان، کسب و کار شما را بر اساس ظاهرش قضاوت کنند – می تواند به نفع شما باشد، اگر یک لوگوی محکم برای صحبت برای شرکت خود داشته باشید همه چیز به نفع شماست.

تأثیر اولیه قوی ایجاد می کند

لوگو اولین معرفی یک شرکت به مصرف کنندگان است. اگر به خوبی طراحی شود، می تواند علاقه عموم را برانگیزد و آنها را به کسب اطلاعات بیشتر در مورد شرکت شما دعوت کند. اگر درست انجام نشود، شما فقط یک لشکر از مشتریان بالقوه را از خود دور کرده اید و اساسا کسب و کار خود را به یک مخروبه تبدیل کرده اید.

این ها شاید برای شما شوخی به نظر برسد، بله ما کمی شوخ طبع هستیم اما باید بگویم که شما نمی توانید تصور کنید شرکتی به نام کوکاکولا بدون لوگو، امروز در جایی باشد که امروز است. منظور ما را اشتباه متوجه نشوید. چیزی که کوکاکولا را به جایی که امروز است رسانده، لوگو آن نیست. بلکه حاصل زحمات، مطالعات، تبلیغات، هزینه های خرج شده و بسیاری از موارد دیگر است. اما اگر کوکاکولا شرکتی بدون لوگو بود که همه این زحمات را نیز کشیده بود، امروز در جایی قرار نداشت که اکنون است. نداشتن لوگو تاثیر منفی زیادی می تواند روی یک شرکت داشته باشد و داشتن آن، تاثیرات مثبت زیادی.

لوگو اولین برداشت مشتریان از شما است، راه شما برای برقراری ارتباط سریع با مشتریان، مالکیت بر محصول یا محصول هایی است که می فروشید یا مالکیت بر صنعتی که بر آن تسلط دارید.

آیا شرکت شما در زمینه فروش توپ های بسکتبال زنانه با چسبندگی فوق پیشرفته به تور، موفقیت های زیادی داشته است؟ آیا با توصیه های مالی خود، افراد زیادی را از مرگ حتمی نجات داده اید؟ اوکی. حالا بگذارید من یک نصیحت مالی به شما بکنم. لوگوی شما از همان ابتدا، شرکت شما را به عنوان یک مرجع در فضای حرفه ای کسب و کار شما، معرفی می کند.

اهمیت لوگو در کسب و کار

شناخته می شوید

یک لوگوی تجاری باید در چاپ های کوچک و بزرگ به راحتی قابل تشخیص باشد.

می خواهید مشتری هایتان شما را به سهولت تشخیص دهند، خواه در یک تبلیغ دیجیتال از طریق تلفن شخصی باشد یا در یک بیلبورد باشد.

لوگوی شما باید طراحی منحصر به فرد داشته باشد و نباید با لوگوی مشاغل دیگر رقابت کند. شما نمی خواهید یک برنامه تبلیغاتی را با لوگویی انجام دهید که ممکن است مشتریان با آرم مارک تجاری دیگر اشتباه بگیرند و باید بدانید که داشتن یک لوگو همانند یک مارک تجاری دیگر می تواند تجارت جدید شما را با مشکلات قانونی مواجه کند.

آرم های محبوب، بدون توجه به پیام و مطالب اطراف آن، در سراسر جهان شناخته شده اند.

شما را از رقبای خود متمایز می کند

جسارت به خرج دهید و لوگویی متفاوت برای خود داشته باشید، چرا که لوگوی شرکت شما به مصرف کنندگان می گوید که چرا کسب و کار شما منحصر به فرد است.

یک لوگوی خوب طراحی شده، می تواند همه چیز را از پیشینه شرکت (حرفه ای، آرام، سرگرم کننده) گرفته تا ماموریت آنها (سرگرمی، کارآمدی و نوآوری) از طریق استفاده از نماد یا فونت های مناسب به اشتراک بگذارد.

به عبارت دیگر، لوگوی شما انجمنی است که هم ارزش های شما را منتقل می کند و هم به مصرف کنندگان نشان می دهد که چرا مانند رقبای خود نیستید – شما بهتر هستید.

وفاداری به برند را تقویت می کند

با من این جمله را تکرار کنید: مصرف کنندگان خواهان ماندگاری هستند.

همانطور که نام تجاری شما رشد می کند، لوگوی شما برای طیف گسترده ای از مصرف کنندگان آشناتر می شود و این آشنایی این تصور را ایجاد می کند که شما قابل اعتماد و در دسترس هستید.

در مورد آن فکر کنید: هنگامی که برای خرید لوازم ورزشی بیرون می روید و ناگهان شلوار مارک معروفی نظرتان را جلب می کند، فورا آماده خرید هستید. چرا؟ چون با پوشاک آن برند، احساس امنیت و صداقت می کنید. آن برند، برندی است که به آن اعتماد دارید. اعتماد بر روی یک لوگوی خوب طراحی شده بنا می شود و وفاداری به برند با سرعت زیاد، توسط هواداران، انجام می شود.

هنگامی که مشتریان شما را دوست دارند، مشتریان شما بارها و بارها به دنبال شما خواهند آمد – و لوگوی شما چیزی است که آنها ابتدا به دنبال آن خواهند گشت.

اهمیت لوگو در برندینگ

لوگو تصویری از کسب‌وکار، محصول یا خدمات است. هنگامی که کسب‌وکارها را در ذهنتان به تصویر می‌کشید، بلافاصله به یاد تصویر لوگوی آن‌ها می‌افتید، همانند سیب گاز زده‌ای که معرف برند تکنولوژی معروف اپل است.

شما با دیدن لوگو، بلافاصله برند مرتبط با آن را تشخیص می‌دهید. یک لوگوی خوب لوگویی است که خاطره‌انگیز باشد و به مشتری کمک کند تا برند مرتبط با آن را به یاد بیاورد. شکل و رنگ بیشتر در ذهن انسان می‌ماند تا متن‌. معنای آنچه که اشاره شد این است که اگر لوگویی در بازار متمایز و منحصربه‌فرد باشد، برای مشتریان آسان است که شرکت مرتبط با آن را به یاد بیاورند، مجددا از خدمات آن استفاده و آن را به دوستانشان معرفی کنند.

طراحی لوگو بر روی تصمیماتمان موثر است. ما از همان ابتدا در ذهنمان یک کتابخانه‌ی بصری شکل می‌دهیم و فونت‌ها، شکل‌ها و رنگ‌ها را با احساسات و اشیاء خاصی ادغام می‌کنیم. با نگاه ساده‌ای به یک لوگو، خواه آن را دوست داشته باشیم یا نه، فورا شروع به قضاوت کرده و آن کسب‌وکار، محصول یا خدمات را طی مسیر مشخصی در ذهنمان تعریف می‌کنیم. 

اگر که فکر کنیم شرکتی بسیار گران، غیر جدی و یا رادیکال است از آن دوری می‌کنیم. به همین ترتیب اگر که لوگو از نظر نوع شرکت، محصول یا خدمات، همان چیزی باشد که ما به دنبالش هستیم و مایل به ارتباط با آن‌ها باشیم، محصول یا خدماتشان را خریداری می‌کنیم..

پس اگر می‌خواهید مخاطبان درستی را جذب کنید ضروری است که نقش لوگو در برندینگ کار خود در نظر بگیرید. 

این نشان تجاری انتظارات شرکت را شکل می‌دهد و اگر نتواند آن انتظارات را برآورده کند یا اگر کسب‌وکار، مخاطبین اشتباهی را به خود جذب کند عواقبی همراه خود دارد: هدر رفتن زمان و پول برای افرادی که حتی مشتری‌تان هم نخواهند شد و دریافت بازخورد بد از مشتریان ناامید. آنچه که اهمیت دارد، طراحی لوگوی مناسب است.

لوگوی مناسب تأثیر اولیه‌ی خوبی را در ذهن ایجاد می‌کند. با وجود کسب‌وکارهای متعدد و رقابت بالای بین آن‌ها، هر شرکت تنها یک شانس تأثیرگذاری و جذب مخاطب دارد. اگر که طراحی لوگو نتواند تأثیر خوبی روی بینندگان بگذارد، در دنیای امروزی و با وجود اینترنت، مخاطب سراغ برند دیگری خواهد رفت.

نقش دیگر لوگو در برندینگ این است که ارتباطی را بین ارزش‌های برند ایجاد کرده و به آن معنا اضافه می‌کند. اگرچه که هدف اصلی و اولیه‌ی لوگو هویت بخشیدن به برند و شناساندن آن است، اما می‌تواند بین پیام‌های مهم یک برند و ارزش‌هایش نیز ارتباط برقرار کند. باید دقت داشته باشید که در طراحی لوگو به سادگی آن نیز توجه کنید و این نشان تجاری را تنها به یک ایده‌ی اصلی پیوند بزنید.

لوگو، وفاداری مشتری به برندتان را تسهیل می‌کند. هرازچندگاهی ممکن است که یک شرکت، لوگوی خود را مجددا طراحی کند؛ مثلا برای اینکه تصویر خود را به‌روز کند یا بازتاب‌دهنده‌ی تغییرات دیگر شرکت باشد. 

شاید شما به عنوان یک بازاریاب از این اتفاق استقبال کنید اما یک مشتری از این تغییر بیزار است. مخاطب وقتی به دیدن لوگوی برند مورد علاقه‌اش عادت کرده و به ناگاه این نشان تجاری تغییر یابد، احساس می‌کند که مورد خیانت واقع شده است. 

وفاداری یک برند نکته‌ی بسیار مهمی است که باید آن را در نظر داشته باشید. یک لوگوی قابل تشخیص و آشنا مسیری طولانی را طی کرده تا وفادارای برند را برای مشتریانش ایجاد کند.

لوگو در هر کجا می‌تواند وجود داشته باشد. شما می‌توانید از لوگوی برند خود در بازاریابی، برای بسته‌بندی، روی محصولات، رسانه‌های اجتماعی، وبسایت و غیره استفاده کنید. این قابلیت موجب می‌شود که شما بتوانید برندتان را به طور مداوم تبلیغ کنید؛ چه در فروشگاه، چه در خانه مشتریان، چه به صورت آنلاین و خلاصه هر کجا که بخواهید.

برای مشاوره با ما در تماس باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اهمیت لوگو در کسب و کار

محتوای جدول